آخرین مهلت ثبت نام:
آخرین مهلت ارسال مقاله: 02 دی 1395
تاریخ برگزاری: 30 آبان تا 01 آذر 1394
برگزار کنندگان:
حامیان:
روزشمار همایش:
  • تاریخ برگزاری: -3051 روز مانده
  • آغاز دریافت مقالات: -2900 روز مانده
  • آخرین مهلت ارسال مقاله: -2654 روز مانده
یکشنبه 01 آذر 1394
اولین همایش ملی خواندن برگزار شد
اولین همایش ملی خواندن در تاریخ 28 آبان ماه 1394 در دانشگاه کردستان و طی دو روز بزگزار شد. چهار پنل علمی و پنج سخنرانی کلیدی حاصل کار اولین روز همایش ملی خواندن بود.
 
چهار پنل علمی و پنج سخنرانی کلیدی
حاصل کار اولین روز همایش ملی خواندن بود.
 

اولین همایش ملی خواندن برگزار شد

  اولین همایش ملی خواندن در تاریخ ۲۸ آبان ماه ۱۳۹۴ در دانشگاه کردستان و طی دو روز بزگزار شدایش متعاقبا اطلاع رسانی می گردد. 

به گزارش لیزنا، اولین همایش ملی خواندن در تاریخ ۲۸ آبان ماه طبق برنامه زمان بندی اعلام شده همایش در ساعت ۸:۳۰ صبح آغاز شد.

 

در ابتدا خیرمقدم معاون پژوهش و فناوری دانشگاه کردستان، پروفسور عبدالله سلیمی به نمایندگی از ریاست دانشگاه در زمینه خواندن بیان شد. افزون بر خوش آمدگویی به مهمانان، عمده بحث های ایشان در چند محور اصلی به شرح زیر صورت گرفت:

 

  • چگونگی خواندن و توجه به آن در خانواده ها
  • نهادهای مسئول در توسعه خواندن همانند آموزش و پرورش همراه با تقویت کتابخانه های مدارس
  • توجه سازمان ها در سطح کلان مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه کمبود شمارگان چاپ در مجله ها، کتاب ها که سرانه خواندن در کشور را تضعیف می کند. 
  • توسعه کتابخانه های دیجیتال برای استفاده کاربران همراه با توسعه و گسترش فیزیکی کتابخانه ها

 

 وی در جمع بندی سخنان خود گفت: خواندن و درک بیشتر باعث آگاهی افراد جامعه و ارتقاء مطالبات آنها از دولت می شود که در نهایت منجر به وضعیت زندگی بهتری خواهد شد. در نهایت وی از دبیران علمی و اجرایی، کارکنان کتابخانه، دانشجویان و سایر دست اندرکاران برای برپایی این همایش قدردانی و تشکر کرد.

 

سخنران دوم، دکتر مصطفی قادری، دبیر علمی همایش صحبت خود را با نکاتی در باب مزیت خواندن در بین قشرهای مختلف آغاز کرد و گفت: خواندن به عنوان شاخصی برای توسعه علمی و فرهنگی است.

 

وی خواندن کم توسط مدیران در سطوح مختلف که باعث مشکلاتی چند در تصمیم گیری ها می شود را از دیگر چالش های پیش رو دانست. او همچنین پس از تأکید بر نقش آموزش و پرورش در توسعه خواندن، زیرساخت های ضعیف برای خواندن دانش آموزان و معلمان را از سایر عوامل اثرگذار بر مغفول ماندن خواندن دانست. عدم چاپ کتاب به صورت مفید،  چاپ کتاب با شمارگان پایین، خواندن کم استادان دانشگاه با توجه به توسعه کمی آموزش عالی (که در نهایت منجر به عدم کیفیت می شود)، و ضعف سوادآموزان در نتیجه نبود خواندن از جمله مواردی بود که از دیدگاه وی اثرگذار بر رفتار خواندن است.

 

وی در ادامه گزارشی از مراحل دریافت مقاله و داوری ها ارائه کرد. به گفته وی، ۳۱۰ چکیده در مرحله اول همایش دریافت شد که ۱۶۰ مورد از آنها در فرایند داوری قرار گرفت و در مرحله نهایی ۹۰  مقاله برای ارائه در همایش به شکلهای مختلف پذیرفته شدند. پس از ارسال نظر داوران، نویسندگان ۷۳ مقاله براساس معیارهای تعیین شده اصلاحات را انجام دادند.

 

وی گفت: از ۹ محور اعلام شده در مرحله فراخوان مقالات، سه محور «خواندن و لایه ‏های مدیریتی»، «سوادآموزی و خواندن» و «صنعت نشر و خواندن» مقاله‏ ای به ثمر نرسید.

 

در ادامه اسماعیل احمدی، مدیر کل نهاد کتابخانه‏ های عمومی استان کردستان، پیام علیرضا مختارپور دبیر کل نهاد کتابخانه ‏های عمومی کشور را قرائت نمود. عمده بحث این سخنرانی گزارش فعالیتهای سال ۱۳۹۴ نهاد در زمینه خواندن به واسطه برنامه‏ های مختلف هم چون مدرسه تابستانی خواندن بود. بنابه گفته ایشان، سال ۱۳۹۴ به عنوان سال خواندن در نظر گرفته شده است. ایشان هم چنین در مورد اقتصاد نشر و نقش شبکه‏ های اجتماعی در اثرگذاری بر خواندن نکاتی را بیان کرد.

 

نخستین پنل(محور مبانی نظری و خواندن) به مدیریت دکتر مصطفی قادری

 

نخستین سخنران کلیدی همایش دکتر اسماعیل یوردشاهیان دکترای فرهنگ و تمدن از ارومیه بود. عمده صحبت ایشان بر مفهوم زبان متمرکز بود. خواندن به عنوان هویت متن، واکاوی متن و نقش زبان در آن، تفکر و اندیشیدن به واسطه زبان، بلوک زبانی، الگوی ذهنی (انگاره‏های ذهنی)، تصویرهای ذهنی، ادراک و شناخت از دیگر محورهای مورد بحث ایشان بود.

 

سپس دکتر فقیه ملک مرزبان متخصص ادبیات فارسی از دانشگاه الزهرا، اولین مقاله انتخاب شده برای ارائه شفاهی را با عنوان "احساس خواندن در تعامل با متون جذاب و هنرمندانه" به روشی جذاب و ساده برای مخاطبان ارائه کرد. معرفی نظریه استاک ول، صور خیال و زبان زمینه، عوامل جذب کننده متن، جهان واقعی و جهان متن از جمله سرفصل‏های مطرح شده بود. وی براین نکته تأکید کرد که سبک نگارش و استفاده از شیوه‏های خاص متناسب با مخاطب می‏تواند سبب جلب خواننده به محتوای ارائه شده گردد.

 

دومین سخنرانی کلیدی، دکتر رحمت الله فتاحی، متخصص علم اطلاعات ودانش شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد بحث ارزشمندی خواندن را مورد توجه قرار داد. خواندن کم کتاب توسط جوانان، وضعیت کنونی خواندن در جامعه ما، نقش جهان بینی‏ های مختلف انسان ها، کتاب و خواندن سایر مواردی بودند که دکتر فتاحی در سخنرانی خود به آن اشاره کرد.

 

در رابطه با سخنرانی های پنل نخست، پرسش های فراوانی از سوی مخاطبان و شرکت کنندگان در همایش مطرح شد که با پاسخ گویی سخنرانان کلیدی صورت پذیرفت. همچنین در برخی موارد بین سخنرانان کلیدی نیز گفتگوهای انتقادی و مفیدی رخ داد.

 

پنل دوم (محور مبانی نظری و خواندن) با ریاست دکتر حسن غریبی

 

پنل دوم (محور مبانی نظری و خواندن) با ریاست دکتر حسن غریبی، دکترای روانشناسی تربیتی و استادیار دانشگاه پیام نور سنندج و ارائه سخنرانی کلیدی درباره آموزش هنرهای زبان توسط دکتر علی حسینی خواه، استاد دانشگاه خوارزمی آغاز شد. وی مجموعه مهارت های خواندن، نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن و سواد بصری را برای تعریف هنرهای زبان بیان کرد و ضمن مروری بر روشهای سنتی و کلاسیک در آموزش، دیدگاه خود را با تأکید بر آموزش شهودی هنرهای زبان مطرح کرد.

 

سپس، مهدی زاهدی، دانشجوی دکترای علم اطلاعات و دانش شناسی از دانشگاه فردوسی مشهد، دومین مقاله را ارائه داد. وی ضمن اشاره به ساختار فیزیکی چشم و قسمتهای مرتبط با خواندن، و نیز حالتهای و حرکات چشم هنگام نگاه کردن به متن، و با نشان دادن فیلمهایی از ابزار مورد استفاده خود به اسم ردیاب چشمی، آن را به عنوان دروازه‏ای برای سنجش حرکات چشم هنگام خواندن متن، معرفی کرد.

 

سومین مقاله، با عنوان نرونهای خواندن، خلاصه‏ای از کتابی با همین عنوان بود که توسط دکتر پریوش صفا، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان شد، در این مقاله نیز اجزای چشمی و نرونهایی که در هنگام خواندن متن درگیر می‏شوند برای حضار در سالن تشریح شد. این بحث به نوعی تکمیل کننده مقاله ارائه شده پیشین مهدی زاهدی بود.

 

سپس نوبت به برنامه پذیرایی و بازدید از پوسترها رسید. تعداد ۲۵ پوستر به شیوه‏ ای یکدست و در قالبی مشخص از سوی خود دبیرخانه همایش چاپ و نصب شده بود که توجه بازدید کننده را به سمت خود معطوف کرد. همچنین تعداد ۴ عدد پوستر از تصاویر، آثار، زندگینامه و مقاله‏ از پوری سلطانی به نام "در ستایش آهسته خوانی" نصب شده بود.

 

پنل شماره ۳، محور لایه ‏های مدیریتی و خواندن، به ریاست رمضان یوسفی

 

پنل شماره ۳، محور لایه ‏های مدیریتی و خواندن، به ریاست رمضان یوسفی، معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان کردستان برگزار شد. وی ضمن ارائه آمارهایی درباره میزان بی سوادی، میانگین سواد و مشکلات و نارسایی هایی در زمینه رفع مسئله کم سوادی و بی سوادی در سطح کشور و استان، از ارائه دهندگان مقاله و سخنرانان دعوت نمود برای یافتن راه حل در زمینه علل کم سوادی و بیسوادی به تبادل نظر بپردازند.

 

سخنران کلیدی این پنل جمشید یغموری، معلم پیشکسوت، رئیس دانشسرای سابق تربیت معلم، و معاون سابق اداری و مالی ناحیه ۲ آموزش و پرورش سنندج، ضمن بیان خاطرات دوران تحصیلات خود در مقطع لیسانس و نحوه شروع به کار خود در سمت معلمی، بر ضرورت مراکز تربیت معلم برای تربیت مربیان کارآمد در آموزش و پرورش تأکید کرد. پس از پایان سخنان ایشان، چند نفر از حضار که زمانی شاگرد جمشید یغموری و دکتر فتاحی و دکتر پریرخ بودند، ضمن قدردانی از زحمات این معلمان، خاطراتی از دوران دانش آموزی خود بیان نمودند. آنگاه خانم اعظم بیگ لو مقاله پذیرفته شده خود را در این پنل ارائه کرد.  

 

در ادامه با خواندن قسمتهایی از مقاله "در ستایش کم خوانی" نوشته پوری سلطانی در سال ۱۳۶۵، و نمایش کلیپی از تصاویر وی، و اجرای موسیقی حزین با تنبور، یاد این استاد اثرگذار که لقب مادر کتابداری نوین ایران را از آن خود نموده است، گرامی داشته شد.

 

پنل شماره ۴ به مدیریت دکتر شعله ارسطوپور 

 

پنل شماره ۴ با دعوت از دکتر مهری پریرخ، توسط دکتر شعله ارسطوپور آغاز شد. دکتر پریرخ، استاد تمام بازنشسته دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی کلیدی خود را با عنوان " ارزش خواندن از زبان فيلسوفان كوچك " که حاصل همکاری پژوهشی با خانم بهاره قادری بود، ارائه نمود.

 

پس از وی، رشید قربانی، مدیر کل سازمان آموزش و پرورش استان کردستان به ایراد سخنرانی پرداخت و بر ضرورت توجه به آموزش خواندن به عنوان ابزاری برای پیشرفت و ترقی تأکید نمود. سپس، نیازهای کاربران نابینا و کم بینای مراجعان به کتابخانه های عمومی و دانشگاهی استان، توسط نابینای کتابدار، عرفان سلیمی، کارشناس ارشد عربی و حافظ کل قرآن، ارائه گردید.

 

در ساعت ۱۸ شرکت کنندگان در اولین همایش ملی خواندن رهسپار بازدید از موزه مردم شناسی سنندج به اسم "خانه کرد" شدند.

 

گزارش دومین روز همایش متعاقبا اطلاع رسانی می گردد. 
آمار بازدید
0 کاربران آنلاین