آخرین مهلت ثبت نام:
آخرین مهلت ارسال مقاله:
تاریخ برگزاری: 09 تا 12 شهریور 1394
برگزار کنندگان:
حامیان:
روزشمار همایش:
  • تاریخ برگزاری: -3154 روز مانده
  • آغاز دریافت مقالات: -1 روز مانده
  • آخرین مهلت ارسال مقاله: -1 روز مانده
چهارشنبه 11 شهریور 1394
با معرفی برگزیدگان؛ سی امین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان به کار خود پایان داد
آئین پایانی سی امین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با حضور مسئولین کشوری و استانی و معرفی نفرات برتر در رشته ها و بخش های مختلف برگزار شد.

آئین پایانی سی‌امین جشنواره سراسری قرآن و عترت دانشجویان با حضور مسئولین کشوری و استانی و معرفی نفرات برتر در رشته‌ها و بخش‌های مختلف برگزار شد.

 

اختتامیه این جشنواره با حال و هوای خاص و متفاوتی برگزار شد؛ مراسمی که در آن بیش از هر چیز، شوق و شور دانشجویان در آن به چشم می‌خورد؛ شوری از پس سه روز رقابت سنگین، حساس و البته نورانی.

در این مراسم که میهمانانی از داخل و خارج استان در آن حضور داشتند، بخش‌های متنوع و جذابی تدارک دیده شده بود تا شرکت‌کنندگان در این جشنواره با خاطره‌ای خوش این استان و دانشگاه کردستان میزبان را ترک کنند.

 

آئین پایانی جشنواره با قرائت آیاتی چند از کلام االه مجید توسط امید حسینی نژاد، نفر دوم مسابقات بخش قرائت "تلاوت تحقیق" آغاز و پس‌ازآن طنین سرود ملی جمهوری اسلامی ایران در سالن آغاز شد.

 

رئیس دانشگاه کردستان و رئیس جشنواره سی‌ام به‌عنوان اولین سخنران از کیفیت بالای این دوره ابراز رضایت کرد و با اشاره به حضور 400 شرکت‌کننده در دو بخش شفاهی و کتبی و دریافت 750 اثر در چهار بخش دیگر، از پایداری این جشنواره گفت و برگزاری 30 دوره‌ای این جشنواره قرآنی را دلیلی برای این گفته خود ذکر کرد.

 

فردین اخلاقیان رسالت دولت‌ها را ارتقای فرهنگ قرآنی در جامعه عنوان کرد و افزود: آنچه امروز موجب بروز مشکل در جوامع اسلامی شده است، فاصله گرفتن از حقیقت قرآن بوده و امیدواریم این‌گونه جشنواره‌ها، گامی برای خروج قرآن از مهجوریت در جامعه باشد.

اجرای تواشیح توسط گروه دارالقری سنندج، دومین برنامه جنبی این جشنواره بود که طی آن، دو نوجوان مداح برای نخستین بار به‌صورت رسمی در چنین جشنواره‌ای در کنار اعضای باتجربه این گروه اقدام به اجرا کردند که با استقبال زیاد دانشجویان همراه شد.

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، سخنران دوم مراسم اختتامیه ضمن سخنانی، برگزاری چنین جشنواره‌هایی را مایه مسرت و آن را نشان از انس گرفتن دانشجویان با قرآن دانست و گفت: خادمان قرآنی به‌عنوان کسانی که با قرآن انس بیشتری دارند، باید هدایت دقیق‌تری هم داشته باشند.

 

سید ضیاء هاشمی گفت: نشاط معنوی و روحانی در کنار نشاط عینی و مادی، همه از قرآن حاصل می‌شود و از دیدگاه مقام معظم رهبری، دانشجوی مطلوب دانشجویی است که خوب درس بخواند، خوب ورزش کند و تهذیب نفس داشته باشد.

معاون قرآنی وزیر ارشاد، دیگر سخنران این مراسم نیز کردستان را استانی مقدس به لحاظ وجود شهدا در آن دانست و گفت: عزت و افتخار امروز ما، مرهون خون‌هایی است که ریخته شده و مردم این خطه همواره پشتیبان اسلام و انقلاب بوده‌اند.

 

حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی با بیان اینکه باید زمینه رجوع به قرآن در جامعه فراهم شود، بر لزوم برنامه‌ریزی‌ها در کشور بر پایه قرآن، احادیث و گفتار بزرگان تأکید کرد و آن را تنها راه درمان دردهای جامعه معرفی کرد.

سخنران آخر این مراسم، نماینده ولی‌فقیه در کردستان بود که طی سخنانی، علاقه به قرآن و هم‌نشینی با آن را موجب بهره‌مندی از برکات این کلام الهی عنوان کرد و افزود: قرآن، انسان را همواره راهنمایی و مسائل مختلف را به او یادآوری می‌کند.

 

آیت‌الله محمد حسینی شاهرودی، انس با قرآن و درک آن را یکی از ملزومات در خدمت قرآن بودن دانست و گفت: اگر قرآن، برنامه زندگانی انسان‌ها قرار بگیرد، سعادت دنیوی و اخروی را به همراه خواهد داشت.

دف‌نوازی توسط گروه نوای رحمت از دیگر بخش‌های این جشنواره دینی و قرآنی بود که با خواندن اشعاری در وصف نبی مکرم اسلام بر زیبایی معنوی این جشنواره افزود؛ همچنین اجرای بخشی از این مولودی‌خوانی به زبان ترکی موردتوجه حاضرین در اختتامیه جشنواره قرآن و عترت دانشجویی قرار گرفت.

 
شایان‌ذکر است معرفی نفرات برتر در 32 رشته و بخش‌های شش‌گانه با اهدای لوح تقدیر، تندیس جشنواره و جایزه نقدی پایان‌بخش این مراسم بود؛ همچنین به همه شرکت‌کنندگان در این جشنواره تابلوی تلفیقی بافت (نخی) و معرق (چوب) اهدا گردید.